Intervjuträning

2013-10-17 @ 15:44:20
Jag sitter och tränar inför en påhittad intervju som vi ska göra på communicare i morgon. Måste säga att det är ju görsvårt! man får verkligen rannsaka sig själv och det är ja ´g inte bra på. Men antar att det är därför vi gör detta. Jag tänker på vad vi har gått igenom som man inte ska göra och som man ska göra. Funderar lite på klädsel och hur jag ska presentera mig. Jag har iallafall valt vilket sorts jobb jag söker inom det påhittade företaget. Sen har jag försökt komma på eventuella frågor jag kan komma att få och hur jag ska svara på dem. Självklart ska det inte låta för påläst, men jag vill ändå ha en lite klar bild på vad jag faktiskt tycker och tänker. Då är detta ett jättebra sätt att öva.
 
Men jag är mest rädd för att jag ska tappa bort mig eller stamma eller säga öööh. Sen att man tänker på sitt kroppsspråk. Se inte ut som en slafs helt enkelt! Jag brukar bli väldigt formell under sådana här tillfällen så någonting jag måste försöka få med är att vara lite personlig. Visa lite av mig själv. Men inte på ett dåligt sätt. Oj så mycket att tänka på!
 
Jag måste också försöka att inte tänka för mycket på det hela så att det blir överdramatiserat och konstlat. Lagom är bäst eller? Det är ju ändå Sverige, ett land där du ska visa upp dig själv. Nu har jag ju fått mig en paus, jag ska väl läsa lite mer och fundera kring allt mer lite senare. Jag tror inte på att sitta och mala. Halva saken i intervjuer tror jag är spontaniteten. De som intervjuar märker om någonting är påläst eller om det är spontana men eftertänkta svar de får. Ska bli spännande med feedbacken när intervjun är färdig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0