Åk hem dit du kommer från?

2015-01-28 @ 21:49:29
Jag har alltid varit emot all form av rasism. Alla människor är lika mycket värda, om du inte gjort någonting så grovt som t.ex. Hitler eller Brevik. Ja ni fattar poängen. Men för en människa att stå framför ögonen på en annan och mer eller mindre säga åt en att åka tillbaka dit man kommer ifrån? Endast för att man är från ett annat land, är det sjukaste jag varit med om i mitt liv.
 
Sambon jobbar på Gardermoen och har fått höra det ena och andra. Idag var det min tur.
 
Jag jobbar i en matbutik här i Jessheim. En kund, som jag inte sett förut och som uppenbarligen inte har sett mig förut hade någonting emot mig, bara för att jag var svensk. Jag brinner för service och jobbar hårt, vilket jag får höra av både kollegor och kunder.
 
Men till saken då, jag var färdig med att skanna kundens varor och talar om vad summan blir. Varpå kunden svarar: - Det lät svenskt.
- Ja, jag är svensk. Sa jag och log.
- Det låter som du är från Göteborg.
- Jaså sa jag, skrattade lite och sa att jag är från Värmland. Hon blev tyst en stund och sedan säger hon någonting som chockar mig totalt.
 
- Du får skaffa jobb i Sverige och åka tillbaka dit. Så det kan bli normalt här igen.
 
I det tillfället var jag glad att jag har förmågan att hålla tungan rätt i munnen. För vad jag tänkte säga var långt ifrån passande. Så jag tittade på henne, skrattade och vände mig till nästa kund. En till anledning till att jag ingenting sa till kärringen (ja det var verkligen en kärring), var att det stod fler kunder i kön i kassan.
 
Jag tog hand om dem, bad min kollega, som dessvärre inte hade varit i närheten, om en paus och gick ner på lunchrummet. När chocken lade sig var jag till slut så förbannad att jag grinade. Någonting jag bara gör när jag är riktigt förbannad. Men jag åt min lunch, pratade med min sambo, svalkade ansiktet och gick tillbaka till mitt jobb. Jag fortsatte jobba och alla de trevliga kunderna vi har, fick mig fort att glömma vad som skett.
 
Jag är helt mållös. Jag vet att det kanske är milt, men människor är verkligen sjuka!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0